Platformele social media şi iluzia intimităţii

Serviciile Social Media, precum blog-urile, forumurile de discuţii şi, poate cele mai folosite, platformele de socializare online (dintre care în România se remarcă în ceea ce priveşte numărul de utilizatori Facebook, Google+, Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin SnapChat sau Tumblr) pot fi accesate atât de pe computere tradiţionale (desktop, laptop), cât şi de pe dispozitive mobile. Numărul utilizatorilor de Internet care accesează conţinut Social Media de pe telefoane mobile este în continuă creştere, depăşind deja numărul celor care folosesc sisteme IT tradiţionale.

În cazul computerelor care folosesc sistemele de operare de nişă cum ar fi Linux şi MacOS X, platformele de socializare se accesează prin utilizarea aplicaţiilor browser deja instalate (Mozilla Firefox în cazul celor mai multe distribuţii ale sistemului Linux, respectiv Safari pentru computerele produse de compania Apple) şi accesarea adresei URL specifice. În cazul sistemelor de operare Microsoft Windows 8.1 şi 10, platformele de socializare se pot accesa atât prin intermediul aplicaţiilor browser clasice, cât şi prin intermediul unor aplicaţii dedicate (care pot fi descărcate din magazinul de aplicaţii, similare în funcţionalităţi şi caracteristici celor instalate pe telefoanele mobile).

În cazul telefoanelor mobile sau tabletelor, majoritatea platformelor şi serviciilor Social Media se accesează prin intermediul aplicaţiilor dedicate, care pot fi descărcate din magazinele de aplicaţii sau se găsesc deja pre-instalate pe dispozitive.

Protecţia datelor cu caracter personal

Potrivit unui studiu realizat, în 2016, de către CIGI (Centre for International Governance Innovation), peste 57% dintre utilizatorii de Internet se declară mai îngrijoraţi cu privire la protecţia datelor lor personale, comparativ cu anul 2015, iar această tendinţă continuă să se accentueze.

În acest context, se poate observa că datele cu caracter personal capătă o importanţă din ce în ce mai mare în peisajul Social Media, atât din perspectiva utilizatorilor care deţin conturi personale şi care doresc să-şi păstreze intimitatea în mediul virtual, cât şi din perspectiva celor interesaţi de colectarea de date pentru activităţi precum targeted avdertising sau business intelligence.

Acest aspect este cu atât mai semnificativ, după cum aminteşte şi James Goldbeck în lucrarea „Introduction to Social Media Investigation“, cu cât multe servicii Social Media setează, la deschiderea de noi conturi, datele utilizatorilor drept publice, astfel că ele pot fi accesate de oricine se conectează la reţeaua Internet.

Opţiuni de securizare a datelor

Din acest punct de vedere, majoritatea site-urilor care găzduiesc servicii Social Media le oferă utilizatorilor lor opţiuni de securizare a datelor, cu ajutorul cărora aceştia pot restricţiona accesul la informaţiile personale sau chiar la cele cu caracter public.

Astfel, cele mai multe dintre serviciile Social Media permit configurarea şi organizarea de liste de prieteni (Facebook) sau cercuri relaţionale (Google+) în funcţie de care se poate rafina vizualizarea informaţiilor şi a mesajelor pentru ca acestea să poată fi disponibile exclusiv prietenilor. În plus, unele servicii permit configurări extrem de complexe, care merg până la limitarea vizibilităţii fiecărui atribut al unui profil (ex: data naşterii, adresa de reşedinţă, datele de contact, şcolile urmate, activitatea profesională, membrii familiei etc.) pentru utilizatori individuali.

Utilizarea aplicaţiilor dedicate accesării platformelor şi serviciilor Social Media are ca efect secundar publicarea automată a sistemului de operare folosit atunci când este partajat un nou mesaj online, ceea ce constituie un indiciu asupra tipului de conexiune utilizată (ex: Facebook for Android, Twitter for iOS etc.). Totuşi, această funcţionalitate poate fi dezactivată din meniul de configurare al aplicaţiei.

Pentru evitarea publicării accidentale a unor astfel de date, utilizatorii beneficiază de posibilitatea de a accesa platformele de socializare şi prin intermediul aplicaţiilor browser instalate pe telefoanele mobile sau pe tablete, acestea din urmă nepublicând sistemul de operare sau aplicaţia utilizată.

Chiar dacă funcţia de afişare a sistemului de operare şi a aplicaţiei utilizate este dezactivată, încărcarea şi partajarea automată a fotografiilor realizate cu un telefon mobil sau cu o tabletă pe platforme Social Media le va direcţiona automat către un album implicit dedicat, ceea ce poate constitui un indiciu cu privire la categoria de dispozitiv utilizat. De asemenea se poate afla dacă se utilizează o conexiune wireless / date la reţeaua Internet. Acest aspect poate fi evitat prin direcţionarea fotografiilor încărcate pe platforme de socializare către un album deja existent sau prin crearea unui nou album.

O caracteristică interesantă a serviciilor Social Media, vizibilă mai ales în cazul telefoanelor mobile sau al tabletelor, este funcţia de geo-localizare, care permite asocierea de coordonate GPS sau alte date de localizare, pe baza celulei mobile utilizate pentru conexiunea de date sau a adresei IP. Această funcţionalitate este de cele mai multe ori activă în mod automat la deschiderea unui nou cont de utilizator pe majoritatea platformelor.

Un alt element ce trebuie avut în vedere în protecţia datelor cu caracter personal este funcţia de blocare a accesului motoarelor de căutare la datele de pe profilul personal. Astfel, servicii precum Facebook, Twitter şi chiar Google+ oferă posibilitatea de restricţionare a indexării adresei URL către profilul personal sau datele publicate de motoare de căutare precum Google sau Bing.

Funcţiile de navigare privată

Chiar dacă un utilizator activează toate funcţiile de protecţie a datelor cu caracter privat, există o serie de elemente care sunt făcute publice în mod automat de însăşi conexiunea la reţeaua Internet, precum adresa IP a calculatorului şi adresa MAC a plăcii de reţea (care sunt unice), adresa IP a telefonului utilizat, istoricul de navigare (toate paginile vizitate pe parcursul unei sesiuni online) sau tipul de browser folosit. Astfel de elemente pot fi vizualizate şi indexate de către serviciile de socializare cu uşurinţă, pentru a crea eventuale profile online ale utilizatorilor şi a le oferi mesaje sau oferte personalizate, în funcţie de interese.

Pentru creşterea nivelului de protecţie, pot fi utilizate funcţiile de navigare privată din aplicaţiile browser (Mozilla Private, Chrome Incognito, Internet Explorer InPrivate) care nu permit instalarea de fişiere de monitorizare a traficului online (cookies) şi salvare a datelor (key logger). De asemenea, atât pentru telefoanele mobile, cât şi pentru computerele tradiţionale, se pot utiliza aplicaţii de anonimizare a traficului online, precum Tor Browser, care modifică adresa IP folosită pentru accesarea reţelei Internet şi criptează transferul de date.

În prezent, platformele de socializare online concentrează poate cel mai mare volum de date private ale utilizatorilor. În acest context, servicii precum Facebook sau Twitter pun la dispoziţia utilizatorilor o serie de instrumente extrem de puternice pentru protejarea informaţiilor personale, care, în cazul în care sunt folosite în mod corespunzător, pot face aproape imposibil accesul la datele private.

Abstract

Most of the present Internet users employ mobile devices like smartphones and tablets to access Social Media sites, even though services like Facebook and Twitter are still being accessed on traditional desktop or laptop computers.

Dependent on the device used to access their services, every single one of these Social Media sites collects and publishes some of the user’s private data, but also offers powerful tools and means to protect that data.

Autor: Mihai Ioniţă

2 comments

Lasă un răspuns către Dan Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*