Mirajul califatului virtual

Organizaţia teroristă DAESH întrebuinţează astăzi internetul într-o manieră fundamental diferită prin comparaţie cu gruparea al­Qaida, care vedeam online, mai degrabă, un mijloc de comunicare între celulele sale componente.

Deprinderile tehnice dobândite de membrii săi (crescuţi în era virtuală) nu doar că ajută la propagarea instantanee a ideologiei organizaţiei, dar contribuie şi la atragerea de noi recruţi, respectiv pregătirea acestora în spiritul normelor şi al valorilor instituite.

Organizaţie (a)socială, cu politică proprie şi pseudo-religie, caut membri noi

Mesajele DAESH, răspândite în mare parte pe internet, sunt structurate în acord cu interesele sale, respectiv cele politico-economice, religioase ori sociale. Mesajele politico-economice transmise de organizaţie în online ilustrează o lume a prosperităţii şi a siguranţei, clădită doar pe succese, ce dă asigurări că „statul“ se extinde pentru a se transforma într-o nouă casă a musulmanilor. Ca atare, pentru susţinerea unei astfel de lumi perfecte, dar şi pentru sprijinirea Islamului, indivizii vulnerabili neintegraţi şi dornici de răzbunare pe „societatea nedreaptă“ sunt chemaţi la Jihad.

Mesajele religioase, postate pe internet, se compun, în mare parte, din pasaje selectate din Coran, care ulterior sunt interpretate de organizaţie pentru a transmite mesajul potrivit căruia DAESH reprezintă singurul stat capabil să urmeze adevărata cale a lui Allah. Numeroase materiale video fac apel la sprijinirea organizaţiei în toate acţiunile întreprinse în numele religiei, prezentând inclusiv cazuri de creştini care şi-au găsit Calea după ce s-au convertit la Islam, ori de necredincioşi pedepsiţi în numele credinţei.

Deşi slab reprezentate în online, comparativ cu cele politice şi religioase, mesajele sociale se dovedesc extrem de eficiente în atragerea de indivizi care doresc să trăiască diferit, în spirit de aventură şi fără să ştie, în primă instanţă, ce ascunde o astfel de „ofertă“ de nerefuzat.

Mesajul – ca artă – sau cultul şireteniei

Primul mesaj cu care organizaţia a debutat a fost reprezentat de însăşi denumirea asumată de aceasta – cea de Stat Islamic – care a reprezentat şi mesajul de bază, respectiv motivul înfiinţării sale – unirea populaţiei musulmane de pe glob într-un singur stat. Odată cu proclamarea Califatului şi chemarea la Jihad, toate prin vocea lui Abu Bakr al-Baghdadi, organizaţia a devenit un brand (nume, steag, siglă şi imn), a atras atenţia mass-media şi a declanşat o campanie globală de propagandă şi teroare. Din 2014, organizaţia urmăreşte, prin intermediul mesajelor vehiculate pe internet, să informeze cu privire la activitatea şi succesele înregistrate, să atragă persoane neadaptate şi aflate in căutarea unei identităţi, să instruiască astfel de indivizi în spiritul şi legea DAESH şi să inducă teroarea în rândul adversarilor săi interni ori externi.

Prin informare, DAESH ilustrează excelenta administrare a statului, realizări şi dezvoltare continuă: familii fericite, sisteme performante de educaţie şi sănătate, o înfloritoare piaţă de desfacere etc. Astfel de mesaje sunt distribuite pe diverse canale de comunicare şi se adresează, în special, susţinătorilor, luptătorilor, musulmanilor refugiaţi, minorităţilor religioase, dar şi societăţii occidentale. Ele îşi ating scopul doar atunci când reuşesc să îşi transforme adepţii şi susţinătorii în veritabili luptători ai cauzei asumate.

Propaganda organizaţiei din online transmite mesaje referitoare la menţinerea unui Califat stabil, care presupune atragerea tuturor musulmanilor adevăraţi pentru susţinerea dezideratului şi instruirea acestora în vederea mobilizării generale la Jihad. Tinerii musulmani refugiaţi ori stabiliţi în ţările vestice, musulmanii sunniţi locali sau din alte ţări sunt primii vizaţi de acest tip de abordare.

Mesajele generatoare de teroare ale DAESH, distribuite pe internet, ilustrează o grupare brutală, nemiloasă oricărui oponent pe care îl supune torturii, execuţiei ori decapitării. Astfel de materiale video sunt disponibile în timp real sau pot fi accesate ulterior, prin distribuire, pe internet. Prin răspândirea lor,la scară largă, se urmăreşte intensificarea emoţiilor generate de cruzimea faptelor comise, cât şi convingerea in­ amicilor din Occident de faptul că un astfel de grup puternic nu poate fi înlăturat în veci. Simultan, organizaţia teroristă continuă să lupte şi împotriva adversarilor interni, la nivel fizic şi psihologic, prin înlăturarea minorităţilor religioase sau a populaţiei de pe teritoriile pe care le controlează.

Ofensiva media şi încercarea de creare a „califatului virtual“

Prin utilizarea repetată a denumirilor DAESH (preferată de oponenţii organizaţiei) şi Stat Islamic (aleasă de înşişi membrii organizaţiei), mass­ media nu face altceva decât să promoveze, la nivel global, constant şi involuntar, organizaţia. Aceasta, la rândul său, dezvoltă treptat o întreagă maşinărie virtuală pentru propaganda jihadistă ajungând să utilizeze deopotrivă canale video, platforme sociale ori forumuri, bloguri, respectiv să publice reviste.

Mesajele organizaţiei, concepute iniţial la nivel local – prin diverse instituţii media subordonate -, sunt ulterior răspândite global prin intermediul internetului. În acest sens, Consiliul Media conduce campaniile de informare şi comunicatele de presă pe care le publică online, Institutul al-Furqan produce propaganda pe web, Centrul Media Alhayat difuzează materiale video şi reviste ale organizaţiei, iar Fundaţia al-l’tisam Media produce şi distribuie melodii cu tematică islamică şi jihadistă.

Una dintre cele mai cunoscute reviste ale organizaţiei este Dabiq – un instrument de apologie pentru toţi membrii, adepţii şi simpatizanţii din lumea întreagă. Revista conferă vizibilitate organizaţiei, informând despre obiectivul existenţial al acesteia – Califatul – şi chemând musulmani şi non-musulmani deopotrivă la a i se alătura necondiţionat.

Organizaţia teroristă se bucură de o infrastructură umană dedicată, implicată în distribuirea online a mesajelor de propagandă, recrutare şi instruire, cu impact direct asupra simpatizanţilor şi membrilor.

Cele mai multe materiale sunt încărcate de membrii organizaţiei pe platforma de video-sharing YouTube, de unde sunt preluate de alte canale media. Acestea includ metode şi tehnici pentru (auto)radicalizare şi instruire, extrase din Coran, mesaje ale unor deţinuţi ori martiri celebri, torturaţi de „infideli“, activităţi zilnice ale organizaţiei, apeluri la sprijin, succese înregistrate de organizaţie ori mărturii ale membrilor ce prezintă organizaţia drept locul propice regăsirii şi dezvoltării armonioase a individului, unit sub aceeaşi identitate, religie şi regiune. Melodiile de pe fundal sunt selectate în acord cu mesajele transmise.

Pe Facebook se creează grupuri şi pagini, cele mai multe pentru distribuirea de mesaje audio-video, fotografii, anunţuri care încurajează extremismul şi violenţa în numele religiei.

Prin intermediul propriei reţele sociale, Khelafabook, în prezent închisă, utilizatorii de pretutindeni, fie ei turci, indonezieni, javanezi, portughezi, spanioli, germani ori englezi, erau îndemnaţi să participe la creşterea vizibilităţii organizaţiei.

Pe Twitter, organizaţia creează adevărate campanii de popularizare atât a operaţiunilor, cât şi a materialelor de profil în rândul acelor utilizatori care doresc şi, apoi, chiar hotărăsc să i se alăture. Pentru terorişti, Twitter reprezintă platforma ideală pentru recrutarea de noi membri. Totodată, DAESH creează şi conturi prin care cere suport financiar şi tehnic sau prin care oferă materiale educaţionale în acord cu practicile sale – lecţii de instruire şi tehnică militară. Alte conturi sunt destinate anunţurilor, ştirilor de ultimă oră ori temelor religioase relevante pentru Jihad.

Prin blogurile sale – Blogul Statul Califatului Islamic şi Blogul Statului Islamic -, DAESH publică ştiri de ultimă oră, mărturii ale martirilor, materiale de propagandă, încărcând inclusiv înregistrări video cu războinici DAESH pe „câmpul de luptă“.

Concluzii

Privit în ansamblu, fluxul constant de mesaje diseminate de DAESH atrage luptători din întreaga lume musulmană şi nu numai. Organizaţia utilizează cruzimea ca pe o formă a seducţiei, punând în lumină moartea şi martiriul. Cu cât mai multe persoane, din diverse ţări, decid să se alăture organizaţiei, cu atât aceasta se extinde şi devine o forţă tot mai greu de combătut.

Abstract

The Islamic State of Iraq and Syria (ISIS/ DAESH) successful propaganda, recruitment and training strategies are a challenge to law enforcement agencies and the entire world. Unlike al-Qaida which saw the internet more as a mean of communication among terror cells, DAESH members are prone to new virtual technologies and have the ability to spread their messages using a wide range of platforms, from video-sharing (YouTube) to social media (Twitter, Facebook) and forums, blogs or magazines. Thus, the organization wants to gain both personal and financial support, unite all Muslims and their followers, and make the whole world aware of its power.

Autor: Raluca Munteniţă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*