Încă de la înființare, SRI a fost obligat de vremuri și de moștenirea istorică negativă să se deschidă către publicurile sale. Valul uriaș de curiozitate legitimă post-1989 a făcut din Serviciul Român de Informații un actor care a captat deopotrivă atenția mass media, dar și a cetățenilor care doreau să afle câte ceva despre noua organizație de informații din România.
Pentru a răspunde așteptărilor oamenilor, a fost obligatoriu să renunțăm la răceala de tip administrativ și să intrăm într-un dialog normal, constant și consistent cu cei care vor să cunoască mai multe despre organizația noastră.
Un profil onest în online
Deschiderea cu adevărat majoră avea să se producă însă odată cu lansarea instituției în online-ul românesc. Punctul zero este anul 1999, atunci când a fost lansat primul site oficial la adresa www.sri.ro. Pentru nativii digitali de astăzi, vestea lansării unui site nu capătă, evident, statutul unei știri. Pentru finalul anilor ’90 pasul a fost însă uriaș. Look-ul nu era grozav, dar câți dintre noi nu zâmbim atunci când ne privim pozele de acum douăzeci de ani 🙂
Tot în 1999, odată cu lansarea primului site, a apărut și prima adresă oficială de poștă electronică – [email protected], acolo unde cetățenii români și străini puteau (și încă pot!) să intre în contact cu SRI. Raportat la standardele de mobile first din 2020 poate părea un lucru minor, însă pentru acei ani, asumarea unei identități online a fost o decizie majoră a organizației. Ulterior, a fost lansată și adresa de e-mail [email protected], operațională și astăzi.
Cu timpul, site-ul oficial s-a îmbogățit constant, atât din punct de vedere al conținutului, cât și ca design, usability și facilități oferite. Versiunea actuală menține linia minimalistă vizuală asumată de SRI și înglobează elemente de responsive design (desktop, tabletă, smartphone), are atașate mai multe adrese de e-mail instituțional, cariere, timeline etc.
În perioada 2015-2020, portofoliul online al SRI s-a completat cu un nou site al Academiei Naționale de Informații (animv.ro), un nou site al revistei Intelligence (intelligence.sri.ro), ambele cu design multi-platformă.
Obiectivul principal este de a informa cetățenii cu privire la rolul, misiunile, rezultatele (mă rog, unele dintre ele) și realitățile SRI, ținând cont permanent de specificul organizației noastre. Nu pierdem din vedere faptul că suntem un serviciu de informații și operăm preponderent cu date confidențiale, de aceea încercăm să ne menținem pe linia discursivă a discreției, comună acestui tip de instituție.
Prima postare pe pagina oficială de Facebook a SRI este în luna iulie a anului 2013, după un timp foaaarte îndelungat de reflecție și decizie. Etapa de început, cea de căutări și stabilire a ritmului, a însemnat practic promovarea conținutului de pe site-ul oficial. Ulterior, conținutul de pe platformă a căpătat și propria personalitate, conținut independent, adecvat și special tratat pentru tipologia utilizatorului de rețele sociale. Nu vorbim de o schimbare de strategie, ci, mai degrabă, de o adaptare a subiectelor și tonului la un alt tip de mediu, în interiorul căruia cuvântul de ordine este interactivitatea.
Fără a fi campionii engagement-ului, rezultatele au devenit, pe parcurs, din ce în ce mai bune. Iar reacțiile utilizatorilor, comentariile și sugestiile lor, ne-au încurajat să mergem mai departe și să ne definim propriul stil. Nu avem un număr fix de comentarii asociate postărilor. Numărul variază între câteva zeci și câteva sute, depinde foarte mult de postare. Comentariile sunt moderate în sensul păstrării unui climat civilizat al conversației. Nu intră în setul nostru de valori, nu apreciem și nu promovăm discursul care incită la discriminare. Pe orice criteriu. Nu agreăm limbajul injurios, referirile de orice natură la credințele, orientările sau pasiunile oamenilor. Pe scurt, în moderarea comentariilor, urmărim păstrarea unui climat curat de discuție și respingem cu fermitate formele de derapaj care au fost sumarizate în online ca „discursul urii”.
Din 2016, conținutul dedicat rețelelor sociale a trecut la nivelul următor de personalizare. Lucrurile absolut evidente despre SRI au început să fie tratate cu auto-ironie și relaxare, pe structura discursivă și în stilul noilor publicuri. Am încercat să exprimăm valorile tradiționale ale unei organizații mai degrabă gri, în vizualuri inspirate din imaginarul oamenilor cu privire la serviciile secrete. Colegii de la Ambasada Suediei spun că ne-am descurcat rezonabil 🙂
Contul de Instagram al SRI are deja doi ani și este în continuă creștere. Din păcate, tipul de organizație pentru care lucrăm nu este foarte fotogenic. Ofițerii SRI se lasă greu fotografiați, iar rutinele analitice au un impact vizual mai degrabă moderat.
Momente-cheie
1990 – Încă de la înființare, în SRI funcționează un Birou de Presă. Este desemnat și un purtător de cuvânt al instituției
1991 – Primele apariții publice ale SRI în media
1999 – Lansarea primului site oficial www.sri.ro
2000 – Cetățenii și media se pot adresa direct la [email protected] și [email protected]
2001 – Brigada Antiteroristă are primul exercițiu demonstrativ cu participarea presei
2003 – Apare prima publicație oficială a SRI – revista „Profil”
2005 – Campania „Terorismul de lângă tine” pornește la drum în cele mai importante orașe din România
2008 – Lansarea revistei „Intelligence”
2012 – Emisiunie filatelică dedicată Brigăzii Antiteroriste
2013 – Apare pagina oficială de Facebook
2014 – Contul de Twitter și canalul Youtube
2015 – Este publicată monografia „SRI – 25 de ani”
2016 – Noul website al revistei „Intelligence”
2017 – SRI devine prezent pe Instagram
2018 – Record de public la standul SRI de la târgul internațional BSDA
2019 – Pagina oficială de Facebook depășește 135.000 de urmăritori
2020 – Surpriză cu sunete!
Abstract
Since the very begining, the Romanian Intelligence Service had to reach out to its public, in order to establish a casual, consistent and constant dialogue with all citizens who were interested in our mission. The major breakthrough was launching the SRI official website, in 1999. During 2015-2019 the organization completed its online portfolio with other sites (animv.ro, intelligence.sri.ro) and social media accounts. This is an ongoing process and we will surely surprise you in the future… with sounds…
Autor: Marius Bercaru