De la internetul care ne domină viața, la relațiile de prietenie, transmiterea bolilor și chiar la terorism, conceptul de rețea a ajuns să capete noi sensuri în societatea modernă. Evoluția rapidă a științei rețelelor sociale dezvăluie fenomene mult mai surprinzătoare decât cele asociate sensului obișnuit al cuvântului „rețea”. Ele oferă o perspectivă nouă asupra lumii interconectate din jurul nostru, indicând faptul că rețelele vor domina viitorul într-o proporție mult mai mare decât suntem dispuși să recunoaștem.
Inovator al noii științe a rețelelor – de la formate de celule la World Wide Web sau la cele sociale – Albert-Laszlo Barabasi este în prezent unul dintre cei mai titrați cercetători născuți în România. Activitatea sa de cercetare pe tema relațiilor existente în știință, afaceri și viața cotidiană s-a desfășurat la universitățile americane Northeastern și Harvard.
Autor al volumelor „Linked: the New Science of Networks” (2002, publicat în limba română în 2017), „Bursts: The Hidden Pattern Behind Everything We Do” (2010), „Network Science” (2016) și co-autor al lucrărilor „The Structure and Dynamics of Networks” (2005) și „Network Mediane: Complex System in Human Disease and Therapeutics” (2017), Albert-Laszlo Barabasi și-a încununat cercetările de aproape 20 de ani în domeniul rețelelor cu o nouă carte, lansată la 13 decembrie 2018 în SUA – „The Formula: The Universal Laws of Success/ Formula: Legile universale ale succesului”.
Publicată la aproape 20 de ani de la întocmirea unei hărți a World Wide Web și descoperirea rețelelor fără scară (free-scale networks) în 1999, lucrarea sa explică importanța conexiunilor care apar în sistemele naturale, tehnologice și sociale din prezent, descriind impactul relațiilor sociale asupra succesului într-o societate în schimbare și tot mai competitivă.
De unde vine succesul
Prin urmare, succesul se datorează diferențelor inerente între persoane sau este doar rezultatul norocului și al amplificării sale aleatorii? Cu 20 de ani în urmă, astfel de întrebări reprezentau doar teme filozofice de discuție, nu subiectul unei cercetări științifice. Dar știința a schimbat regulile jocului. Dacă în anumite domenii, precum sportul, calitățile personale sunt decisive, în alte situații, cum ar fi stabilirea succesului unei cărți, calitatea pare să fie lăsată pe plan secund de impactul relațiilor care formează rețeaua socială și care determină tendința oamenilor de a alege cărți care au deja vânzări ridicate.
Autorul atrage atenția asupra faptului că obținerea succesului se bazează inevitabil pe relațiile profesionale și sociale care ne modelează viața, succesul fiind definit ca o stare de fapt diferită de performanță, ce conduce la recunoaștere. Pornind într-o călătorie prin lumea sportului, artei și muzicii, Barabasi dezvăluie, în ultimul său volum, 12 legi care guvernează succesul în toate aceste domenii.
„Când performanța nu poate fi cuantificată direct, percepția celor din jur este cea care contează.” Chiar și atunci când performanța poate fi măsurată, o creștere mică a acesteia poate conduce la o percepție exponențial îmbunătățită asupra valorii și a recunoașterii obținute. Performanța, până la urmă, este limitată de abilitățile personale, în timp ce recunoașterea din partea cercului relațional din domeniul de activitate vizat este nelimitată.
Acest fenomen a condus la emiterea unei alte legi a succesului: „Performanța este limitată, dar succesul este nelimitat.” Chiar și atunci când performanța poate fi măsurată precis, pot apărea erori de cuantificare. Este cazul sporturilor olimpice unde orice mică diferență de notare a sportivilor poate conduce la niveluri de succes extrem de variate ale acestora.
Măsurarea prin rețea
Un alt exemplu abordat în carte face referire la clasamentul a 100 de tipuri de vin, cu diferențe mici calitative datorită tehnologiei similare de producție: un singur tip de vin va aduce mai multe profituri decât altele, ca urmare a promovării sale prin intermediul rețelelor sociale. Cu alte cuvinte, „performanța atrage succesul, dar atunci când performanța nu poate fi măsurată, rețeaua socială conduce la succes”, astfel că dacă vrem să avem succes, trebuie să ne cunoaștem și să ne controlăm rețeaua. Cu cât este mai greu de măsurat performanța, cu atât mai puțin contează aceasta. Definiția general acceptată a succesului ne cere să ne gândim la modalități prin care munca noastră să producă un impact asupra celorlalți. Dacă dorim să aducem lumea mai aproape de noi trebuie să găsim acele noduri ale rețelei profesionale sau sociale care pot accelera ascensiunea noastră și să le exploatăm.
Volumul de față cuprinde studii care arată cum poate fi prezisă o viitoare evoluție a succesului, conturând astfel o altă lege a acestuia: „Succesul atrage succesul” sau „Succesul anterior x calitatea performanței = succesul viitor.” Recenziile favorabile ale unor produse promovate pe Amazon.com pot avea un impact pozitiv asupra vânzării acestora. Aplicarea acestei legi poate fi folosită în previzionarea tendințelor, dar și pentru extinderea vânzărilor și creșterea satisfacției consumatorilor.
Surprinzătoare este o altă lege a succesului: „Deși succesul unei echipe presupune diversitate și echilibru, realizările grupului vor fi atribuite unei singure persoane.” Analiza celor mai de succes echipe din domeniul științelor sau al afacerilor arată că persoanele care au obținut cea mai mare recunoaștere nu sunt cele care au avut contribuția cea mai semnificativă în activitatea respectivă, ci acelea care au fost cele mai vizibile în mediul de recunoaștere a performanței.
Lucrarea abordează științific și alte legi care guvernează fenomenul succesului, acestea fiind însoțite de studii și exemple prezentate într-o manieră clară și captivantă, edificatoare pentru teoria rețelelor sociale.
Abstract
Albert-Laszlo Barabasi, one of the world’s leading experts on the science of networks, scientifically established that, too often, accomplishment does not equate to succes. Recognizing this disconnect in his recent book, „The Formula: The Universal Laws of Success” (2018), the author highlights the elusive link between performance and success through the unspoken rules that govern this phenomenon and how we can use them to our advantage. Unveiling the scientific principles that drive success, this book offers a new understanding of the very foundation of how people excel in today’s society.
Autor: Iuliana Călin