Provocări în comunicare. Transmiterea eficientă a informațiilor tehnice

Pe parcursul ultimelor 3 decenii, domeniul tehnologic s-a dezvoltat într-un ritm tot mai alert. Fiecare avans tehnologic a creat practic oportunitatea identificării următoarei îmbunătățiri tehnologice. Această creștere exponențială a transformat stilul de viață și modul nostru de lucru față de cel de acum 30 de ani.

Progresele din domeniul tehnologiilor digitale au făcut posibilă apariția unor noi produse și servicii care s-au integrat în cotidianul nostru: platformele online și mijloace de colaborare, dispozitivele inteligente portabile sau marketingul bazat pe localizarea potențialului client.

Din perspectiva dezvoltatorilor, pașii parcurși în avansul tehnologic reprezintă o provocare, atât din punctul de vedere al cercetării și dezvoltării, cât și din cel al menținerii unei comunicări eficiente. Interacțiunile de succes ale unui profesionist din domeniul tehnic depind adesea de capacitatea acestuia de a rezolva diferite probleme prin colaborarea cu alte echipe atehnice sau de a-și exprima punctul de vedere față de cei interesați de o anumită soluție tehnică, dar care nu au competențe în domeniul respectiv. Pentru a se face înțeles, specialistul tehnic trebuie să dețină abilitatea de a transpune informația sa într-un limbaj accesibil auditoriului și de a depăși acele bariere care limitează comunicarea eficientă.

Comunicarea eficientă

Procesul de comunicare poate întâmpina mai multe bariere. Unele dintre acestea sunt de natură psihologică, emoțională sau lingvistică. În timp ce barierele psihologice pot fi reprezentate de teama de scenă, tulburările de vorbire sau fobiile, cele emoționale sunt strâns legate de inteligența emoțională a unui individ, respectiv de ușurința și confortul cu care acesta poate comunica.

La rândul lor, barierele lingvistice pot reprezenta un impediment major într-un proces eficient de comunicare. Ele se evidențiază, de regulă, prin utilizarea unor cuvinte cu sensuri greșite, traduceri incomplete sau interpretări eronate. Aceste particularități necesită o atenție specială și în cazul comunicării informațiilor tehnice către un auditoriu atehnic.

Diferența dintre o prezentare de succes și una în care auditoriul nu a înțeles esența mesajului constă în atenția ce a fost acordată de tehnician unor aspecte-cheie pentru pregătirea și din realizarea discursului adresat persoanelor atehnice. În primul rând, specialistul trebuie să conștientizeze că există o mare diferență între prezentarea unui punct de vedere către persoane care au același nivel de cunoaștere a domeniului tehnic și a prezenta același tip de informație unor persoane nefamiliarizate cu domeniul respectiv.

Dacă în primul caz tehnicianul poate porni de la premisa că există o bază comună de cunoaștere și înțelegere din partea auditoriului chiar înainte de a-și începe prezentarea, acest lucru nu poate fi valabil în cel de-al doilea caz. Rolul specialistului, în acest caz, este de a crea o bază comună de cunoaștere și înțelegere pentru a crește șansele ca problema expusă să fie suficient de bine înțeleasă de publicul atehnic, astfel încât acesta să se poată adapta noilor informații primite sau să poată lua măsurile necesare pentru a remedia problema și a progresa în activitatea de cercetare-dezvoltare.

Tehnica unui discurs eficient

Pentru a crea o bază comună de comunicare, specialistul tehnic trebuie să capteze interesul auditoriului, să-și mențină discursul la un nivel accesibil și să nu copleșească publicul cu termeni mult prea specializați. O introducere simplă, concisă, care să sintetizeze ideea centrală a discursului în doar câteva cuvinte este un mod eficient de a începe prezentarea.

Desigur, ca în orice prezentare, este foarte utilă utilizarea conținutului vizual pentru a explica informațiile tehnice și procesele. În comunicarea ideilor, conținutul scris și comunicațiile verbale sunt esențiale. Cu toate acestea, atunci când se dorește simplificarea informațiilor tehnice prezentate, un punct-forte este reprezentat de introducerea unor elemente precum diagrame, modele sau alte tehnici de prezentare vizuală. Acest tip de conținut vizual este mult mai ușor de asimilat și rememorat comparativ cu cel transmis prin oral sau în scris.

Un alt element de succes este reprezentat de includerea, la finalul diverselor etape-cheie ale prezentării, a unor întrebări frecvent adresate cu privire la subiectul prezentat. Un specialistul tehnic poate folosi atât întrebări de bază, cât și unele mai complicate, pentru a păstra activă atenția tuturor persoanelor cărora li se adresează, dar și pentru a observa dacă a reușit să se facă înțeles.

După cum menționam anterior, pentru a crește capacitatea de asimilare a auditoriului, trebuie evitată utilizarea excesivă a expresiilor și acronimelor tehnice. Cu toate că, pentru un tehnician, comunicarea ideilor fără a face apel la termenii familiari este o reală provocare, există mai multe modalități de a depăși acest impediment. Spre exemplu, poate fi luată în considerare utilizarea analogiilor, metaforelor și comparațiilor care sunt deja familiare auditoriului.

Nu în ultimul rând, un specialist tehnic ar trebui să fie atent la faptul că auditoriul său este interesat de rezultate, fie că este vorba de colaborarea diferitelor echipe pentru identificarea unei modalități de a ieși dintr-un impas, fie că este vorba de pașii necesari pentru integrarea unei noi tehnologii în activitatea cotidiană. Interesul comun este reprezentat de beneficiile pe care le poate aduce o anumită soluție pentru toți cei implicați, nu acela de a ”inunda” participanții la expunere cu termeni tehnici nefamiliari. Tehnicianul care susține prezentarea trebuie să fie conștient în permanență de faptul că, la rândul lor, cei interesați sunt fiecare specialiști pe propriile linii de muncă.

Abstract

Over the last three decades, technology has had a fast-paced development. Each technological advancement has created an opportunity or need for another tech improvement. This process has changed the way we live and work today. One of the big challenges that came along is to have good communication between specialists in different fields. Nowadays it has become difficult for a specialist to communicate technical information to a non-technical audience, whether this audience is represented by team members or stakeholders involved in projects. But by applying a set of simple methods, one can overcome these communication barriers and explain a technical issue to specialists in different fields.

Autor: Anca Brote

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*