Al Qaida: Maşina media

După evenimentele din 11 septembrie 2001, ameninţarea cu care se confruntă Vestul s-a schimbat dramatic, însă majoritatea guvernelor încă îşi imaginează inamicii în tiparele vechii Al Qaida. Inamicul de astăzi nu este un rezultat al sărăciei, ignoranţei sau spălării religioase a creierului. Noua generaţie de terorişti este formată din indivizi auto-recrutaţi, tineri „wannabes”, fără un conducător, conectaţi în mod global prin intermediul internetului. Sunt tineri în căutare de senzaţii tari, a unei apartenenţe şi a unei semnificaţii a vieţii lor. Lipsa lor de structură şi de principii organizatorice îi face încă şi mai terifianţi şi mai volatili decât antecesorii lor. Noua generaţie de terorişti este alcătuită din al treilea val de radicali ridicaţi la luptă de ideologia jihadului global. Orice strategie de luptă cu aceşti terorişti trebuie să se bazeze pe înţelegerea de ce cred ei ceea ce cred. Explicaţia pentru comportamentele lor nu rezidă în cum gândesc, ci mai degrabă în cum simt.

Asemenea unei vedete ce riscă să iasă din atenţia publicului larg, ocazional, Osama bin Laden decide să reamintească lumii că încă este în viaţă. Realizează un material video care este difuzat de canalele de televiziune Arabe şi care se propagă foarte rapid pe alte televiziuni sau multiple site-uri web. Mesajul lui bin Laden este de obicei „Sunt încă în viaţă, nu m-au prins încă”. Acesta este adresat în primul rând militanţilor pe care îi motivează.

Între timp, eforturile în plan media ale Al Qaida sunt semnificativ mai importante şi de mai mare amploare, însă nu ştiu dacă sunt tot timpul luate în seamă de către public şi de către trusturile de ştiri.

„Miopia” este caracteristică unei abordări antiteroriste ce îl focalizează pe Bin Laden ca şi „celebritatea numărul 1 a terorismului” ignorând dinamismul profund al inamicului global. Cele mai multe produse media jihadiste nu fac nici o menţiune la Osama bin Laden, dar merită atenţie pentru că sunt vitale pentru misiunea şi eforturile Al Qaida de a-şi extinde influenţa. Al Qaida a devenit un actor important în politica globală mai ales datorită faptului că şi-a dezvoltat o sofisticată strategie media.

Neavând un teritoriu tangibil altul decât taberele izolate în ţinuturile sălbatice ale Waziristan-ului sau în cadrul unor state eşuate, Al-Qaida s-a stabilit într-un stat virtual ce comunică cu „cetăţenii” săi şi dezvoltă o şi mai mare audienţă prin inteligenta utilizare a mijloacelor de comunicare în masă, bazându-se mai ales pe internet. Pentru fiecare videoclip „clasic” în care apare Bin Laden pe Al-Jazeera sau pe alt important post de televiziune, sunt sute de videoclipuri on line care sporesc prozelitismul, arătând practicile de recrutare şi de antrenare a armatei Al-Qaida. Maşina media a Al-Qaida a crescut constant. Al Qaida şi jihadiştii utilizează mai mult de 4000 de site-uri web pentru a-i încuraja pe credincioşi şi, totodată, pentru a-şi ameninţa inamicii. (Studiourile de producţie As-Sahab ale Al Qaida au lansat 16 videoclipuri în 2005, 58 în 2006 şi au produs mai mult de 90 în 2007).

Asemenea unui studio de la Hollywood, As-Sahab a demonstrat grijă şi inteligenţă de piaţă în alegerea materialelor care să atragă audienţă şi care să constituie mesajul Al Qaida. Este adevărat că materialele As-Sahab nu pot fi luate de pe You Tube, dar orice user de internet poate să le găsească relativ uşor, oferta fiind foarte variată. În anul 2006, Frontul Global Media al Islamului, un distribuitor direct al Al-Qaida, a lansat „Academia Jihadului”, incluzând materiale video despre atacuri asupra trupelor americane, cum se pot asambla „dispozitive explozibile improvizate” (IED), viitori atentatori cu bombă citindu-şi ultimile gânduri şi îndemnuri generale de alăturare în războiul împotriva Statelor Unite ale Americii, Israelului şi a altor duşmani.

Ulterior, departamentul „informatic” al lui Zarqawi ce avea propriul editor şef a lansat „Toată religia va fi pentru Allah” un montaj video de 46 de minute conţinând imagini ale brigăzilor de terorişti sinucigaşi în timpul antrenamentelor. După cum scria Washington Post, videoclipul a fost oferit pe o pagină de internet special creată ce conţinea opţiuni de multi-download, incluzând versiuni dedicate playere-lor Windows Media şi RealPlayer, versiuni pentru cei cu viteze mari de download, pentru cei cu dial-up sau versiuni pentru cei ce doreau să downloadeze videoclipul pentru a-l rula pe un telefon mobil.

Calitatea produselor media a devenit din ce în ce mai sofisticată, multe dintre materialele video incluzând subtitrări în câteva limbi de circulaţie internaţională şi chiar anumite componente de animaţie 3 D.

Chiar şi desene animate interpretând copii în roluri de sinucigaşi cu bombă sunt disponibile pe Web, iar televiziunea Hamas Al-Aqsa a difuzat programe pentru copii în timpul cărora era promovat martiriul. În unul dintre popularele programe ale acestui canal de televiziune, „Pionerii de mâine”, un personaj asemănător lui Mickey Mouse devine martir înrucât refuză să dea pământurile familiei sale Israeliţilor.

În alt episod, copii din platou cântă „Vom învinge armatele colonialiste. Ne-am recâştigat libertatea cu sânge şi arme. Dacă suntem bine îngrijiţi, vom înfrunta moartea fără ezitare.” Este greu de estimat ce pagube produc în timp aceste fenomene. Am putea fi tentaţi să ignorăm aceste manevre ca fiind fără importanţă majoră. Însă pentru cei ce văd evoluţia AL Qaida şi creşterea substanţială a numărului acestora, în ciuda condamnării terorismului de către majoritatea statelor lumii, aceste fapte îi conferă legitimitate în ochii fidelilor.

Un răspuns neadecvat la mesajele media ale Al Qaida accentuează pericolul. Chiar şi un argument fals găseşte un teren fertil atunci când se află într-un vid academic. Musulmanii moderaţi, care înţeleg faptul că un conflict de durată nu este benefic nimănui, trebuie să acţioneze în consecinţă.

Sursa imaginii: Agerpres/AP

Autor: Lucian Agafiței

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*