Efectele unei conduite mai mult sau mai puțin responsabile în mediul virtual par la prima vedere a se limita la acesta. Trebuie, însă, să avem în vedere riscurile la care ne expunem prin implicarea noastră din ce în ce mai mare în activităţi realizate pe internet. Implicarea fiecăruia dintre noi în mediul online trebuie să ţină cont şi de aspectul responsabilizării noastre, prin orice formă ne-am implica ca utilizatori ai acestor resurse.
Graniţele și dimensiunea lumii virtuale sunt deja din ce în ce mai greu de definit, mediul virtual devenind o „prelungire”, o altă formă de reprezentare, sau doar o simulare a lumii reale. De cele mai multe ori, acţiunile din mediul virtual se transpun în efecte în dimensiunea reală, iar orice formă din lumea reală are deja o reprezentare în mediul virtual, oamenii fiind deja preocupaţi din ce în ce mai mult de imaginea profilelor lor virtuale.
Internetul ne influenţează viaţa din ce în ce mai mult. Serviciile pe care ni le oferă de cele mai multe ori gratuit, opţiunile personale privind conţinutul accesat, gradul de expunere şi cât de mult Internet „consumăm”, toate acestea trebuie să fie completate de un nivel minim de responsabilizare în mediul virtual, atât din partea celor care participă ca simplii „consumatori” cât şi din partea celor care „produc”, adaugă conţinut, oferă un serviciu.
Internetul este liber, ieftin şi bun
Ne bucurăm cu toţii de beneficiile Internetului, costul lunar al unei conexiuni la Internet fiind deja echivalent cu preţul combustibilului necesar unui automobil pentru a parcurge o distanţă de 100 de km. Prin utilizarea Internetului eliminăm adesea distanţe mult mai mari.
De cele mai multe ori, regăsim informaţiile de care avem nevoie căutând răspunsul pe Internet, ne documentăm, ne amuzăm şi socializăm din ce în ce mai mult în faţa unui calculator.
Toate aceste aspecte pozitive, servicii pe care le regăsim în mediul online, forme de divertisment, căi de socializare, trebuie să ţină cont şi de ameninţări la care, de multe ori, ca simpli utilizatori ne supunem ca urmare a unor acţiuni mai mult sau mai puţin responsabile sau ca urmare a unor forme de pasivitate, a unei culturi de securitate mai puţin avute în vedere în mediul virtual.
O multitudine de servicii din Internet sunt gratuite
Câţi dintre noi nu folosesc un serviciu gratuit de e-mail de la Google, Yahoo, Microsoft etc.? Un serviciu gratuit poate fi însă o strategie de motivare a unui utilizator să folosească şi alte servicii ale companiei, iar, în special în cazul acestor mari furnizori de servicii de e-mail, spre exemplu, principalele surse de venit vin din serviciile de marketing oferite sau alte servicii premium.
Marketing. Online marketing. Cybermarketing
Marketing-ul este în accepţiunea generală „știința și arta de a convinge clienții să cumpere”. Dacă, la început, această activitate se concentra pe produse, acum se axează pe analiza de piaţă şi determinarea nevoilor clienţilor faţă de un produs sau serviciu. Activităţile cele mai importante în marketing, respectiv identificarea de noi clienţi şi administrarea sau menţinerea clienţilor existenţi, par a fi găsit în mediul online instrumentele ideale pentru dezvoltarea cât mai eficientă a activităţii de online marketing. Astfel, a apărut termenul de cybermarketing, prin care se înţelege marketing-ul care foloseşte ca principal canal de comunicare Internetul.
Aflat la intersecţia a trei mari domenii: marketing, economie şi tehnologie, cybermarketing-ul gravitează în jurul clientului (consumatorului), principalele instrumente folosite pentru acest tip de marketing fiind e-mail-ul, publicitatea online, newsletter-ul, site-uri etc.
Internetul devine, astfel, şi locul ideal de întâlnire între un producător sau vânzător şi consumator.
Nivelul de expunere la cybermarketing depinde astfel foarte mult de serviciile utilizate, de conţinutul accesat prin navigarea în mediul virtual.
Perspectiva IoT (Internet of Things)
Este clar faptul că Internetul a devenit motorul care ne angrenează în prezent pe toţi. Internetul este un lucru „atât de bun” încât tendinţa este de a gândi un viitor conectat din ce în ce mai mult la Internet. Maşini, electrocasnice, sisteme de iluminat, dispozitive mobile etc. ar putea fi toate parte a unei reţele unice. Această conectivitate va permite controlul, comunicarea şi partajarea datelor între dispozitive, toate acestea realizându-se de la nivelul unui sistem de control gestionat de către utilizator. Se preconizează, astfel, un management eficientizat al resurselor, o creştere a productivităţii angajaţilor, ceea ce va duce la generarea de noi venituri cât şi creşterea beneficiilor pentru utilizatori.
Deja există sisteme automate de control a temperaturii ambientale, controlabile de la nivelul unui smartphone, care poate fi, de asemenea, conectat cu un smartwatch. Iluminatul public ar putea să nu mai aibă nevoie de sesizarea din partea unei persoane a unei disfuncţionalităţi, prin implementarea unor senzori în cadrul reţelelor de iluminat putând fi raportată orice disfuncţionalitate, în mod automat, la un sistem de monitorizare şi control. Acelaşi principiu poate fi aplicat şi la reţeaua de semafoare a unui oraş.
Dezvoltarea şi implementarea conceptului IoT poate reprezenta un pas înainte pentru cei angrenaţi în cybermarketing, în special pentru furnizorii de reclame online.
Importanţa securizării prin responsabilizare
Marile companii de online marketing vor câştiga din ce în ce mai mult de pe urma expunerii noastre în mediul virtual. Încercările unor acţiuni de tip cybercrime vor fi, de asemenea, într-un număr crescător şi din ce în ce mai ample. Şi pentru că Internetul este şi contribuţia fiecăruia dintre noi, vă supun atenţiei următorul scenariu.
Foarte multe persoane dintre cele care au un site web personal (chiar şi multe companii care oferă servicii de web design, development) utilizează platforme gratuite de tip CMS (Content Management System). Preocuparea este foarte mare pentru conţinutul promovat pe site, însă foarte puţine persoane sunt preocupate de securitatea platformei utilizate. Grupări mari de cybercrime pot utiliza aceste platforme, prin compromiterea lor şi adăugarea de conţinut maliţios, atât în acţiuni de tip BlackHat Seo (acţiuni de îmbunătăţire a volumului traficului către un anumit domeniu, utilizând tehnici ilicite, în scopul creşterii gradului de expunere a respectivului domeniu în Internet în lista rezultatelor unei căutări efectuate pe Internet), cât şi în acţiuni ample, de anonimizare a unor operaţiuni complexe cum ar fi cele de distribuire a unor fişiere maliţioase. Situaţiile întâlnite indică, în urma infectării, posibilitatea obţinerii controlului sistemului infectat şi, de ce nu, modificarea fişierelor personale ale utilizatorului, utilizând elemente tehnice deţinute doar de atacator, în vederea cererii unei recompense pentru remedierea fişierelor (acţiunea descrie un tip de malware ce poartă denumirea de ransomware).
De asemenea, în situaţia în care fişierele maliţioase ajung în cadrul unui sistem informatic cu ajutorul unor reclame maliţioase, distribuite prin intermediul reţelelor de distribuţie a reclamelor online (în necunoştinţă de cauză pentru compania care se ocupă cu distribuirea de reclame online, procesul de infectare fiind facilitat şi de un sistem informatic neactualizat sau utilizarea unor aplicaţii neactualizate), vorbim despre malvertising.
În încheiere, este relevant să punem în lumină importanţa fiecărui utilizator de Internet şi necesitatea de a avea în vedere anumite aspecte ce ţin de o minimă responsabilizare a fiecăruia dintre noi în momentul în care suntem în mediul virtual.
Abstract
The boundaries and the size of the virtual world have already become hard to define, virtual environment becoming an “extension”, another form of representation or just a simulation of the real world. More and more often actions from virtual environment translate into effects in actual life, and any form of real world has already a representation in the virtual environment. People are already concerned over their virtual representation. The Internet influences our lives more and more. The services that we access on the Internet are mostly free. The way we choose the content we access, the exposure and how much Internet “we consume”, must be supplemented by a minimum level of responsibility.
Autor: George Stan