Beneficiarii legali ai informațiilor. Condiții pe care aceștia trebuie să le îndeplinească
La nivelul județelor țării sunt îndreptățiți să primească informații clasificate, obținute de SRI prin mijloace și metode specifice, prefecții și președinții consiliilor județene atunci când acestea se referă la probleme ce vizează competența organelor respective.
Condițiile în care se poate obține acces la evaluările de securitate pe care SRI le elaborează sunt stipulate de normele legale din materia protecției informațiilor clasificate, iar toți beneficiarii legali trebuie să urmeze procedura de autorizare.
Existența unor activități de verificare a onestității și profesionalismului persoanelor ce urmează să le utilizeze garantează că acestea vor acționa exclusiv în interesul statului român și, în același timp, îi conștientizează cu privire la rolul pe care îl pot juca în dezvoltarea durabilă a județului.
Rolul informațiilor transmise de SRI în procesul decizional la nivel local
Descentralizarea administrativă în România a mutat o mare parte dintre atribuțiile decizionale de la nivel central către președinții consiliilor județene, respectiv prefecți, aceștia dobândind competențe extinse care le permit să acționeze cu mai multă eficiență pentru aplicarea legii.
SRI sprijină direct activitatea de luare a deciziilor cu impact asupra securității naționale prin punerea la dispoziția acestora, în condiții clar specificate, a unei serii de produse de intelligence atent elaborate.
Realizate de ofițeri specializați în analiza operațională, aceste documente de informare prezintă ceea ce este necesar beneficiarului pentru a lua, în cunoștință de cauză, decizia potrivită. Marcate de un înalt nivel de exigență, informațiile destinate factorilor de decizie sunt prezentate clar și în cel mai concis mod posibil, în special din considerentul ce ține de timpul pe care îl pot aloca aceștia.
Pot fi utilizate toate modalitățile posibile de relevare a conținutului informațional, adică diagrame (acolo unde este necesar, din considerente de facilitare a înțelegerii), grafice (în special pentru analize comparative), imagini (dacă acestea ajută la conturarea subiectului).
Atribuții ale beneficiarilor legali din plan local care permit SRI realizarea de informări
Președintele consiliului județean, în calitatea sa de factor de decizie cu legitimitate certificată, este, practic, persoana care deține cea mai mare putere de decizie la nivelul unui județ, către acesta fiind direcționate produse informaționale care îl pot sprijini atât pentru realizarea funcției de reprezentare, cât și în procesul curent de a „gestiona, în numele și în interesul colectivităților locale pe care le reprezintă, treburile publice, în condițiile legii”.
Funcția de reprezentare pe care o exercită are referire, ca și coordonate de desfășurare, atât pe plan național (manifestându-se inclusiv în raporturile cu alte puteri în stat), cât si pe cel internațional (în relațiile externe curente, în organisme consultative sau decizionale de la nivel european), notele de informare transmise acestuia de SRI având rolul sa sprijine demersurile de atingere a intereselor locale sau naționale.
În procesul curent de gestionare a treburilor publice, președintele consiliului județean „asigură respectarea prevederilor Constituției, punerea în aplicare a legilor, a decretelor Președintelui României, a hotărârilor și ordonanțelor Guvernului, a hotărârilor consiliului județean, precum și a altor acte normative”, această dispoziție legală permițând informarea periodică cu aspecte privitoare la fenomene sau situații ce pot afecta starea de securitate națională a României.
Prefectul, văzut ca „garantul respectării legii și a ordinii publice la nivel local” este celălalt beneficiar legal din județ, fiind, ca reprezentant al Guvernului în teritoriu, persoana cu cea mai mare putere executivă, coordonatorul tuturor serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale.
Având în vedere că în atribuțiile prefecților intră și asigurarea realizării intereselor naționale inclusiv a celor de securitate națională, SRI fiind instituția abilitată de lege în acest sens, persoanele ce îndeplinesc această demnitate beneficiază de toate datele care i-ar putea ajuta să acționeze corect, eficient, în deplină cunoștință de cauză.
Prefectul, în exercitarea rolului de a veghea la aplicarea și respectarea legilor statului în județul în care este numit, beneficiază de concursul tuturor autorităților locale, inclusiv a structurilor locale aparținând SRI, scopul final fiind asigurarea stării de legalitate la nivelul tuturor comunităților locale din competență. Atribuțiile prefectului pe linia menținerii ordinii publice îi conferă acestuia și capabilitatea de a acționa pentru realizarea activităților destinate menținerii unui climat de securitate și de exercitare neîngradită a drepturilor de către cetățeni.
Impactul estimărilor realizate de SRI asupra mediului de securitate local
Prognozele periodice realizate de analiștii din cadrul SRI se bazează pe toate resursele informaționale aflate la dispoziție și au rolul primar de a semnala potențialul de pericol al unor amenințări la adresa securității naționale a României, așa cum sunt ele stipulate de lege. În baza acestora, beneficiarii informați au puterea să decidă ce acțiuni întreprind pentru restabilirea stării de normalitate, pentru eliminarea situațiilor de nerespectarea legilor, sau în scopul fructificării unor oportunități de dezvoltare durabilă.
Paradoxal, eficiența activității de informare se masoară mai ales prin prisma estimărilor care nu se adeveresc.
Explicația acestei realități este simplă și se referă la momentul surprins în analizele de securitate: atunci când acestea identifică riscuri aflate în faza incipientă se asigură factorului de decizie o marjă de manevră suficient de largă pentru a acționa și elimina germenii problemelor.
Autor: Paul Georgescu