Securitatea aviaţiei civile. Evaluarea riscurilor

Aviația a devenit unul dintre segmentele cele mai importante în economiile secolului XXI, atât din perspectiva veniturilor și a locurilor de muncă generate, cât și din perspectiva accelerării fenomenului de globalizare, prin scurtarea timpului în care oamenii și mărfurile parcurg distanțe foarte mari.

Potrivit unui raport realizat de Oxford Economics, la nivel european aviația generează, per ansamblu, aproximativ 12,2 milioane de locuri de muncă și contribuie cu peste 738 de miliarde de euro la Produsul Intern Brut al țărilor membre UE.

Având în vedere că traficul aerian se dublează la fiecare 15 ani și că în anul 2016 au fost înregistrați peste 1 miliard de pasageri în Europa, echivalentul a 27% din traficul global, este de așteptat o creștere importantă în următorii ani. Această creștere impune investiții majore în domeniu, precum și dezvoltarea unor noi tehnologii, pe de o parte pentru gestionarea traficului aerian și optimizarea rutelor de zbor, iar pe de altă parte pentru aplicarea măsurilor de securitate unui număr tot mai mare de pasageri.

Pentru a ține pasul cu această tendinţă de creştere, Comisia Europeană a elaborat o strategie în domeniul aviației civile, ale cărei priorități prevăd și „menținerea unor standarde înalte ale UE în materie de securitate și siguranță, adoptând o abordare bazată pe riscuri și pe performanțe”.

Sistem de control bazat pe evaluarea riscului

Un sistem de securitate bazat pe evaluarea riscului pleacă de la ideea că majoritatea pasagerilor prezintă un risc scăzut pentru securitatea aviației civile. Realizarea unui asemenea sistem presupune acceptarea și implementarea unor schimbări referitoare la modul de gestionare și utilizare a informațiilor deținute de companiile aeriene, operatorii aeroportuari și, în ultimă instanță, de agențiile responsabile cu menținerea ordinii publice sau a serviciilor de informații.

În prezent, la nivel global, sunt implementate sisteme ale căror evaluări de risc sunt fundamentate atât pe tehnologia informației, cât și pe factorul uman.

Soluţii la nivel global

SUA a implementat, în ultimii ani, programe bazate pe evaluarea riscului care prevăd controale de securitate mai puțin intruzive, pentru persoanele evaluate anterior în aceste programe, prin introducerea unor fluxuri speciale destinate screening-ului rapid. Pasagerii care parcurg aceste fluxuri nu sunt nevoiți să-și scoată pantofii sau laptopurile, iar în majoritatea cazurilor aceștia sunt supuși controlului doar la poarta detectoare de metale, fără a mai fi controlați prin alte metode.

Unele dintre aceste programe au fost special concepute pentru sectorul aeronautic, precum TSA’s Prev (Transportation Security Administration), ce presupune accesul persoanelor înscrise prealabil în program, la fluxurile rapide de control, în timp ce altele au fost adaptate, precum Screening-ul pentru membrii activi ai serviciilor federale din SUA, ce presupune acceptarea pe aceleași fluxuri speciale a angajaților din serviciile federale ori sistemul militar.

Fluxurile speciale includ întotdeauna măsuri de securitate aleatorii și imprevizibile și nu i se garantează niciunui pasager un control de securitate rapid, pentru a păstra un anumit element de impredictibilitate, cu scopul de a împiedica persoanele rău intenționate să găsească breșe în sistem.

Israelul a suferit zeci de ani din cauza terorismului, dar nimeni nu a fost ucis sau rănit pe Aeroportul Internațional Ben Gurion sau la bordul unei aeronave care a decolat de pe acesta, în ultimii 44 de ani.

Răspunsul Israelului la amenințarea teroristă a luat forma unui sistem de securitate cu mai multe straturi, care începe de la intrarea în perimetrul aeroportului. Unii pasageri trec fiecare filtru cu ușurință, alții, în schimb, pot fi supuși unor controale suplimentare. Nivelul mare de securitate de pe Ben Gurion este posibil deoarece aeroportul are dimensiuni relativ mici conform standardelor europene. În plus, Ben Gurion este singurul aeroport internațional din Israel, fapt ce permite autorităților să-și concentreze toate eforturile și expertiza în acest perimetru. Toate mașinile sunt oprite în afara aeroportului de patrule înarmate, șoferii și pasagerii sunt chestionați, iar vehiculele pot fi inspectate. Personalul de securitate are acces la listele de pasageri, astfel încât să le poată compara cu listele de suspecți care se află sub supraveghere.

În plus, în cadrul unui interviu care are loc înainte de formalitățile de check-in, este folosit un sistem de notare al nivelului de risc al pasagerilor. Agenții de securitate aplică un autocolant pe documentele de călătorie care include un set de numere, de la 1 la 6, 1 reprezentând un pasager cu risc foarte mic, iar 6 reprezentând o amenințare serioasă pentru securitate.

Sistemul de securitate implementat în UE

Pentru o lungă perioadă de timp, securitatea aviației civile a constat în depistarea articolelor interzise în cadrul procesului de control de securitate, însă după 11 septembrie 2001 această componentă a controlului s-a dovedit insuficientă și au fost introduse, la nivel global, noi elemente de siguranţă, respectiv programele bazate pe evaluarea riscului.

În prezent, la nivelul tuturor aeroporturilor din UE, este implementat un sistem de securitate care are ca element central identificarea articolelor interzise în cadrul procesului de screening.

Deși sistemul și-a dovedit eficiența prin impunerea unor standarde de bază comune atât procedurale, cât și tehnice, Europa trebuie să se adapteze la creșterea traficului aerian preconizată pentru următorii ani. Pe lângă dezvoltarea de noi tehnologii care să permită eficientizarea procesului de screening, este utilă adoptarea unui sistem bazat pe evaluarea riscului. Nevoia de a introduce evaluarea de risc în sistem este determinată și de disconfortul întâmpinat de pasageri la trecerea prin etapele controlului de securitate.

Neplăcerile suportate de pasageri din cauza măsurilor de securitate de pe aeroporturi fac deplasările aeriene să devină din ce în ce mai nepopulare, contrar obiectivului stabilit prin Articolul 22 din Convenția de la Chicago, de păstrarea vitezei și comodității călătoriilor aeriene „pentru a preveni întârzierile inutile ale aeronavelor, echipajelor, pasagerilor și mărfurilor”.

Un alt principiu-cheie care conduce către o securitate bazată pe evaluarea riscurilor este acela potrivit căruia abordarea tuturor riscurilor la același nivel, indiferent de gravitatea lor (așa cum se întâmplă în prezent în Europa), este de fapt mai puțin eficientă decât concentrarea resurselor asupra riscurilor celor mai severe. Un prim pas către acest deziderat a fost făcut prin implementarea, în unele aeroporturi din UE, a programului de Detecție Comportamentală, care presupune utilizarea tehnicilor de identificare a comportamentului (profiling). Acesta are ca scop detectarea comportamentelor anormale. Profiling-ul a fost folosit cu succes în SUA pentru reținerea traficanților de droguri, a hoților și a imigranților ilegali.

Următoarea etapă pentru evoluția actualului sistem de securitate ar putea presupune utilizarea tehnologiilor biometrice în scopul stabilirii identității și automatizării unor procese legate de călătoria cu avionul. De asemenea, prin implementarea acestor tehnologii, persoanele cunoscute pentru conexiunile lor cu entităţi teroriste vor avea şanse mai mici de a se apropia de aeroporturi.

Măsurile de securitate trebuie, de asemenea, să poată fi întărite rapid în orice moment, ca urmare a creșterii nivelului de risc pentru securitatea aviației civile, pentru a preîntâmpina eventuale atentate cu bombă, precum cele care au avut loc în 2016 pe Aeroportul Zaventem din Bruxelles.

Abstract

Aviation is one of the fastest developing sectors of the global economy. In the following years, the number of passengers is expected to double. This will increase the pressure on the current security system implemented in Europe, which is focused on identifying all the prohibited articles on board of an aircraft.

EU has developed a strategy that has foreseen the traffic growth and it will introduce a security risk-based (RBS) system for aviation. Similar systems are already successfully implemented in the US and Israel.

The introduction of RBS in Europe is expected to reduce the passengers’ discomfort during the security check.
Another key principle supporting the implementation of RBS is that tackling all risks at the same level, regardless of their severity, is less effective than focusing resources on the most severe risks.

Autor: Florin Daniel Simion

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*