SOCMINT – oportunităţi limitate?

Incertitudinea, riscurile difuze şi ameninţările asimetrice sunt caracteristicile unui mediu de securitate marcat tot mai mult de evoluţia tehnologiei comunicaţiilor.

Dezvoltarea rapidă a Internetului și World Wide Web-ului, precum și extinderea mijloacelor mobile de comunicații, au schimbat semnificativ modul în care oamenii primesc informații, exprimă opinii și interacționează, atât social, cât și profesional.

Media mainstream a făcut eforturi pentru a se adapta la evoluțiile mediului virtual – spre exemplu, surse tradiționale validate au ales să publice o parte a conținutului exclusiv online – însă peisajul informațional a fost transformat definitiv de creșterea conținutului generat de utilizatori, în special social media.

La 31 decembrie 2016, rețeaua de socializare „Facebook“ avea 1,86 miliarde de utilizatori activi lunar, din care 1,15 miliarde de utilizatori activi zilnic pe mobil, „V Kontakte“ înregistra 95 de milioane de utilizatori activi lunar, 78 de milioane numai pe telefoane mobile, iar platforma de microblogging „Twitter“ acumulase, în trimestrul al IV-lea al anului/ 2016, 319 milioane de utilizatori activi lunar, cu 4 % mai mult decât în 2015.

„Revoluția“ surselor deschise a adus noi oportunități pentru serviciile de intelligence, new media demonstrându-și capabilitatea de a asigura o bază deosebit de valoroasă pentru o orientare rapidă a analistului şi a consumatorului de intelligence, ajutând în procesul de stabilire a cerinţelor de colectare de informaţii.

Un nou domeniu în intelligence

Emergenţa ameninţărilor neconvenţionale la adresa securităţii globale, identificate în actori politici nonstatali precum grupările teroriste transnaţionale, nevoia de a înțelege transformările societale generate de mediul virtual și de a fructifica potențialul acestui spațiu de acțiune, i-au determinat pe profesioniștii OSINT (Open Source Intelligence) să includă în preocupările lor și explorarea unui domeniu de nișă precum Social Media Intelligence – SOCMINT.

OSINT a depășit astfel bariera surselor media tradiționale, a datelor oficiale, a literaturii gri și a mediilor academice, incluzând în evaluările sale și produsele create, promovate și distribuite în spațiile de interacțiune socială.

SOCMINT a fost teoretizat de o echipă coordonată de Sir David Omand, un funcționar de rang înalt al comunității de intelligence din Marea Britanie, după revoltele din Londra din anul 2011, fiind definit ca un ansamblu de aplicaţii, tehnici şi capabilităţi obţinute prin intermediul colectării şi utilizării datelor obţinute din social media.

Social Media Intelligence reprezintă procesul prin care se identifică, colectează, validează și analizează date obținute din social media, utilizându-se metode non-intruzive și/sau intruzive, în scopul obținerii de produse de intelligence care să reducă „necunoscutul“ din ecuația procesului de decizie.

În mediul operațional, susține cunoașterea în timp aproape real și lansează semnale privind evenimente în curs de desfăşurare, devenind relevant în două dintre funcțiile intelligence-ului – avertizarea timpurie și informarea operativă.

Fiind un concept interdisciplinar, SOCMINT poate fi apreciat ca o interferență între două mari domenii ale intelligence, OSINT și SIGINT (Signals Intelligence), „noul SIGINT“ fiind o metodă indispensabilă pentru analiștii de intelligence sub aspectul operativității, deoarece pune la dispoziție date care, altfel, ar fi fost foarte dificil sau poate chiar imposibil de obținut imediat.

Monitorizarea social media poate reprezenta o nouă ramură a data mining, prin intermediul căreia se pot analiza înregistrări publice pentru a urmări comportamente sociale ori pentru a evalua riscuri cu potențial de amorsare.

Oportunităţi şi provocări ale SOCMINT

Utilizarea SOCMINT de către serviciile de intelligence oferă o serie de oportunități, dar implică și provocări.

În primul rând, oferă cu costuri relativ scăzute real time intelligence, contribuind la gestionarea unor momente de criză, la anticiparea și monitorizarea proceselor de radicalizare sau comportamentelor violente, la înțelegerea unor fenomene și la anticiparea unor trenduri.

SOCMINT generează o cantitate foarte mare de informații care pot fi accesate, colectate, analizate și diseminate, însă, pentru a nu se transforma într-un dezavantaj, este necesară expertiza analistului OSINT pentru identificarea informațiilor relevante și evitarea capcanelor cognitive.

Totuşi, SOCMINT nu poate să producă întotdeauna intelligence acţionabil, social media putând să prezinte fără acurateţe sau distorsionat un eveniment. Există posibilitatea ca guvernele sau actorii nonstatali să utilizeze social media pentru a difuza informaţii inexacte sau care induc în eroare, de aceea datele SOCMINT trebuie să fie verificate pe baza informaţiilor obținute din alte categorii de INT-uri.

O provocare importantă pentru Social Media Intelligence este reprezentată de confidențialitate și rezidă din dualitatea public – privat.

Literatura de specialitate consemnează două mari forme de Social Media Intelligence: Open SOCMINT sau SOCMINT-ul obţinut prin mijloace şi metode non-intruzive și Surveillance SOCMINT- SOCMINT-ul obţinut prin mijloace şi metode intruzive, reglementate de un cadru legal.

Avantaje şi dezavantaje

Referindu-ne la punctele forte care îi pot fi atribuie, putem spune că SOCMINT:
– contribuie semnificativ la înțelegerea în detaliu a unor evenimente în desfășurare (ex: revolte, lovituri de stat);
– oferă elemente de avertizare timpurie precum apariția unor noi mișcări de protest;
– oferă date utile în cazul unor evenimente slab reflectate mediatic (ex: din cauza controlului statului asupra mass-media);
– măsoară amploarea și emoţiile produse de discuțiile online despre subiectele de interes și oferă date despre posibilele „interferențe“;
– identifică factorii – cheie care influențează și grupurile de utilizatori care informează și mobilizează.

Din perspectiva punctelor slabe ale SOCMINT se evidenţiază că:
– doar o parte din factorii de risc ai riscurilor globale sunt observabili prin intermediul rețelelor de socializare (utilizatorii sunt relativ tineri, educați și conectați);
– multe dintre datele privind comunicațiile și relațiile dintre persoane nu sunt disponibile în mod public;
– instrumentele de monitorizare social media sunt limitate, esențială în înțelegerea fenomenelor analizate fiind experiența analiștilor OSINT în înțelegerea și evaluarea conținutului disponibil în social media.

Abstract

One of the most important globalization vector, the Internet, has conquered the world and radically altered the structure of the mass media. Nowadays, the news on all the network is available constantly, anywhere in the world, and it is updated as events occur.

When society develops and adopts new methods of communication and organization – such as social media – public institutions, including intelligence services, have the responsibility to react and adapt.

SOCMINT is both an opportunity and a challenge for the intelligence community that needs to manage information in the context of increasingly intense expression of the individual in the online environment.

Autor: Iuliana Florina Tudoriu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*