Semnele răului. Semiotica şi crima organizată

Semiotica şi crima organizată sunt domenii ce aparţin unor lumi diferite, însă între ele există o legătură puternică. Semiotica poate ajuta instituţiile cu atribuţii în aplicarea legii să înţeleagă mai bine grupările criminale, modul lor de organizare, ierarhiile din cadrul acestora. Cu ajutorul semioticii poate fi stabilită apartenenţa unei persoane la o anumită grupare, rolul deţinut în cadrul grupării sau chiar aspecte din trecutul său.

Semiotica ne ajută să interpretăm diferite semne şi simboluri, să conferim unui obiect sau unui desen o semnificaţie şi astfel să extragem indicii importante, care pot contribui la elucidarea unor neclarităţi. În final, pot fi obţinute informaţii cu un grad mai ridicat de certitudine.

Explorarea ştiinţei semnelor a început în Antichitate. Scrierea, alfabetul surdomuţilor, formele de politeţe, însemnele militare, riturile simbolice, tatuajele, etc. toate sunt semne, care, cu interpretarea potrivită, exprimă idei. Semnul desemnează, astfel, ceva care ţine locul la altceva.

Ferdinand de Saussure, unul dintre pionierii semioticii, defineşte semnul ca fiind o entitate cu două feţe: signifiant şi signifié (semnificant şi semnificat), un artificiu de comunicare care priveşte două fiinţe omeneşti care s-au înţeles să-şi comunice şi să exprime ceva. Fără ajutorul semnelor, am fi incapabili să distingem în mod clar şi constant două idei. Aşadar, semiotica ne ajută să comunicăm în mod eficient.

Unul dintre domeniile în care semiotica ajută la obţinerea succeselor operaţionale este cel al criminalităţii organizate. De-a lungul timpului, marile grupări criminale au recurs la diferite însemne şi simboluri pentru a-şi clădi o identitate, distingându-se, astfel, de celelalte grupări şi imprimând membrilor un sentiment de apartenenţă şi de loialitate.

Hoţi cu epoleţi

Una dintre cele mai mari grupări criminale, renumită pentru diversitatea tatuajelor membrilor săi este cea a Hoţilor în lege (vori v zakone), de origine rusească.

Unele tatuaje simbolizează rangul ierarhic al membrilor în cadrul structurii, dar şi istoricul infracţional. O stea cu opt colţuri tatuată pe claviculă reprezintă un rang înalt deţinut în cadrul ierarhiei grupării, la fel ca şi epoleţii desenaţi pe umeri, care sunt asociaţi celor care au grade de maior sau colonel. În mod paradoxal, tatuajele cu biserici, sfinţi sau îngeri simbolizează devotamentul pentru activităţile infracţionale, în niciun caz pentru credinţă. Un trandafir înseamnă că persoana a împlinit vârsta de 18 ani în închisoare, în timp ce craniile sau sicriele reprezintă crimele comise de posesorul acestor tatuaje.

Dragonii protectori

Istoria tatuajelor unei alte grupări criminale cu notorietate, Yakuza, a început cu multe secole în urmă. În timp, arta tatuajelor japoneze tradiţionale, numită irezumi, a ajuns să fie identificată cu Yakuza. Printre tatuajele atribuite grupării se numără peştele koi, asociat cu norocul sau fiinţe mitologice, precum dragonii, care sunt simboluri ale curajului, înţelepciunii şi puterii. Spre deosebire de viziunea Occidentală, care consideră dragonii fiinţe malefice, în cultura asiatică aceştia sunt percepuţi ca protectori ai omenirii.

Alte motive specifice tatuajelor Yakuza sunt pasărea Phoenix, simbol al triumfului şi renaşterii sau şarpele, care reprezintă sănătate. Un loc aparte îl ocupă măştile Oni (oni sunt demoni care răspândesc boli şi dezastre printre oameni), dar şi câinii foo (o asociere între leu şi câine), gardienii templelor budiste, consideraţi protectori împotriva răului şi pericolelor.
M de la mafie

Simbolurile cel mai frecvent asociate cu mafia mexicană sunt litera „M” (care se pronunţă „eMe” în spaniolă) sau cifra 13 („m” fiind a 13-a literă din alfabet), acestea indicând calitatea de membru, la fel ca şi mâna neagră, simbol inspirat de una dintre primele grupări criminale siciliene, La Mano Nera. Buzele (considerate tot o formă de reprezentare grafică a cifrei 13) sau diferite simboluri aztece pot trăda asocierea la Mafia Mexicană (nu neapărat şi calitatea de membru), la fel ca şi portrete ale artistei Marilyn Monroe, întrucât iniţialele numelui său sunt „MM”.

Simboluri abandonate

La Stidda, o organizaţie criminală mafiotă din Sicilia, este cunoscută pentru folosirea tatuajelor sub formă de stele pentru identificarea membrilor. Tatuajele cu cinci puncte care formau o stea erau utilizate iniţial de grupările rivale, Cosa Nostra şi ’Ndragheta, care le-au abandonat, în zilele noastre, tocmai pentru că în acest mod membrii lor erau uşor de recunoscut.

Loializarea prin tatuaje

MS-13 sau Mara Salvatrucha, o grupare criminală originară din Los Angeles, SUA, declarată transnaţională în anul 2012, a început să utilizeze tatuajele atât pentru identificarea membrilor, cât şi pentru loializarea acestora, mai ales prin tatuajele faciale, considerate simbolul suprem al adeziunii la grupare. Unele dintre cele mai comune tatuaje sunt lacrima (care semnifică faptul că persoana a fost implicată într-o crimă) sau trei puncte, care înseamnă că există doar trei căi de a părăsi gruparea: moartea, puşcăria sau spitalul.

Interesant este că membrii MS-13, asemeni altor grupări americane din ziua de astăzi, utilizează un limbaj propriu, al semnelor, ca mod de comunicare, dar şi de identificare. Unul dintre simbolurile cunoscute este mâna încornorată inversată, care seamănă cu litera „M”.

Aşadar, un tatuaj este o sursă de informaţii în sine. Descompunând o imagine în elementele sale componente şi analizându-le pe rând, efectuăm, de fapt, o reconstrucţie a unui întreg sistem de semne. În spatele semnelor reprezentate prin desen, în acest caz, tatuaj, se ascunde o simbolistică ce are nevoie de interpretare. Tatuajele dobândesc, astfel, o funcţie cognitivă.

Simplificând se poate spune că „semnul este ceva ce ţine locul la altceva, pentru cineva, dintr-un anumit punct de vedere“. De exemplu semnul reprezentat printr-un tatuaj cu o biserică ţine locul devotamentului faţă de organizaţie pentru cine cunoaşte simbolistica acesteia. Rolul acestei cunoaşteri îi revine interpretantului. Într-un serviciu de informaţii, rolul interpretantului poate fi atribuit analistului sau unui ofiţer cu cunoştinţe avansate şi experienţă vastă într-un anumit domeniu de activitate.

Abstract

Semiotics can have an important role in decoding organised crime symbols, like tattoos, helping authorities better understand the structure of a criminal group or making it easier to identify its members. An important part in decrypting the code of a symbol is played by the interpreter, who, in a secret service, can be an analyst or another officer with advanced knowledge in a certain area of expertise.

Autor: Denisa Socol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*