Pasagerul salvator. Reacţii controlate în situaţii limită

Practicile de securitate consacrate în domeniul aviației civile presupun aplicarea unor măsuri tehnice, umane și procedurale în aeroporturi, pentru a preveni introducerea, la bordul aeronavelor, a unor obiecte ce pot fi utilizate pentru comiterea unor acte ilicite.

Multiplele atentate din spaţiul european din ultimii ani, riscul migrării luptătorilor Statului Islamic (foreign-fighters), determinat de destructurarea organizației şi creşterea numărului pasagerilor care folosesc transportul aerian, impun completări ale măsurilor de securitate aeroportuară luate la sol, prin utilizarea unor forțe speciale de intervenție antiteroristă la bordul aeronavelor.

IIBA sau „Şoimii Aerului”

În România, autoritatea națională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului este Serviciul Român de Informații, iar însoțitorii înarmați la bordul aeronavelor (IIBA) sunt cunoscuţi drept „Șoimii aerului”. Profesia lor, în plan internațional, este cunoscută sub denumirea de „Air Marshal” sau „Sky Marshal”.

Rolul activității operative a IIBA este de a completa sistemul general de securitate pentru a preveni capturarea de către teroriști a unei aeronave, sau utilizarea acesteia ca mijloc de distrugere în masă, la sol.

Ofițerii de securitate înarmați se infiltrează printre pasageri, la bordul aeronavelor care tranzitează sau care au ca destinație zone de risc, iar detaliile despre existența lor la bord și despre misiune sunt deţinute doar comandanții aeronavelor. Ei operează în baza legii 146/2008 de ratificare a aderării României la Tratatul Prum, potrivit căreia Serviciul Român de Informații este autoritatea competentă pentru implementarea prevederilor referitoare la activitatea IIBA. Misiunile însoţitorilor înarmaţi se defăşoară numai la bordul aeronavelor aparţinând companiilor înregistrate în România.

Pregătirea misiunilor

Fiecare misiune (zbor) este precedată de pregătiri practice şi teoretice temeinice care îi învață pe „şoimii aerului” să identifice un potențial suspect între pasagerii aflați la bordul avionului. Antrenamentele intense şi dure urmează scenarii ce reproduc posibile situații reale.

Întrucât nu există un profil al teroristului, ofițerii trebuie să învețe să observe toate micile detalii care pot contura un suspect, să conducă un interviu cu acesta și să identifice toți indicatorii comportamentali asociați unei intenții. În cazul în care situația va escalada, aceştia trebuie să fie în masură să acționeze. Viteza de reacție și decizia limpede sunt esenţiale pentru salvarea de vieți. „Şoimii” trebuie să reacționeze în fracțiuni de secundă și să calculeze forța răspunsului, astfel încât să țină situația sub control.

Pentru dezvoltarea acestor abilități, în cadrul centrului de pregătire al SRI o mare parte din antrenamentele IIBA au loc într-un simulator modern care reproduce foarte bine condițiile dintr-o aeronavă. Există doar 2 astfel de centre în Europa, în afara celui de la București, localizate în Germania și Polonia.

Cursanţii care participă la programul de pregătire IIBA sunt selectați dintre cei mai buni ofiţeri ai forțelor speciale de intervenție antiteroristă și sunt supuși unor pregătiri psihologice și militare deosebite.

Cursurile sunt organizate astfel încât ofiţerii să poată folosi arma foarte rapid (timpul este vital în cazul unui atac terorist) şi extrem de precis.

Ofiţerii sub acoperire sunt instruiţi în privinţa oportunităţii utilizării armelor de foc sau a armelor albe din dotare, distanța de tragere fiind mică, pentru a corespunde condițiilor din avion.

Într-o situație reală, utilizarea armamentului de foc este ultima soluție. Confruntarea este una, în primul rând, psihologică. Interacţiunea directă îi ajută pe însoţitorii înarmaţi să-şi confirme sau elimine suspiciunile pe care le au în cazul unei persoane.

Scenarii dinamice, puse în practică în timpul exerciţiilor, simulează multiple situații ce pot surveni încă de la desprinderea de la sol a avionului. Sunt vizate diferitele etape și momente ale unui zbor (decolare, altitudine de croazieră, aterizare etc.).

În timpul zborului, deschiderea focului nu este întotdeauna oportună, deoarece o fisură produsă de gloanţe în fuzelaj ar putea determina ruperea avionului, pe fondul depresurizării. În aceste cazuri este indicată folosirea armelor albe, în lupta corp la corp, riscurile fiind mult mai mici.

IIBA sunt pregătiți pentru a face față situațiilor limită, respectiv cazurilor în care cea mai mică eroare poate duce la distrugerea avionului. Altitudinea reprezintă un factor important pentru antrenamentele luptătorilor.

Activitatea însoţitorilor înarmaţi este completată și susținută permanent de instructori profesioniști. Deosebit de importantă pentru dezvoltarea capacității IIBA de a gestiona, într-o manieră profesionistă, o amenințare la bordul unei aeronave este stabilirea unui proces continuu de monitorizare și adaptare, în cadrul căruia luptătorii și îndrumătorii lor pot împărtăși informații și cunoștințe cu partenerii lor din întreaga lume.

Schimburi de bune practici

În 2009, zece lideri ai agenţiilor de securitate la bord au semnat un acord și au înființat Comitetul Internațional al Ofițerilor de Securitate la Bord, care în prezent numără reprezentanți din 14 state, printre care și România. Scopul lor este să construiască o rețea solidă, pentru ca experții în securitatea la bord din întreaga lume să împărtășească bune practici în operațiuni și antrenamente și pentru a creşte siguranţa transportului aerian.

În ultimii ani, ofițerii de securitate la bord au stabilit relații de colaborare informale pentru a discuta și compara practici și tactici operaționale specifice ce conduc la o mai bună pregătire a acestora.

Abstract

The use of special anti-terrorist forces on the board of an aircraft is a must imposed by the current international context. The security measures taken in the air add up to ground security checks, in order to identify and counteract possible threats on aircraft and passengers.

The highly trained IIBA professionals protect passengers and ensure the best security for the flight. Their mission is to watch over the safety of the air flights to ensure that civilians reach the desired destination. In addition, the protection measures taken by the IIBA can reduce or eliminate the need for our governments to resort to military interventions.

Autor: Carmen-Maria Cotan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*